Thursday, May 31, 2012

Tinta seorang sahabat

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM...

Jikalau aku bengkok luruskan aku,
jikalau aku salah perbetulkan aku,
Jikalau aku jatuh bantulah aku untuk bangun,
Ingat aku dalam doa mu.
Jangan asingkan aku dari diri mu
(petikan daripada novel terasing)

Tugas seorang sahabat bukan sahaja membantu kita didalam pelajaran tetapi membantu kita mencari keredaan Allah.Sahabat kita mencerminkan siapa diri kita.kalau jahat mereka maka jahatlah kita.jika mereka baik maka baiklah kita.pilihlah sahabat yang dapat membimbingkan kita ke arah kebenaran bukannya ke arah kekufuran.

Amalkan cara ''Bersahabat hingga ke syurga''

1.ikhlas dalam persahabatan
2.saling bertolak ansur
3.saling nasihat menasihati
4.bersikap pemaaf
5.mengamalkan amar makhruf nahi munkar
6.jujur
7.amanah

Formula ukhuwah
 kepercayaan + Cinta=Ukhuwah

''Seorang Muslim adalah saudara kepada seorang Muslim yang lain;ia tidak menzaliminya dan tidak menghinanya.''(Riwayat al-bukhari dan Muslim)

wallahualam...

No comments:

Post a Comment